Diigo badge

Tanítási filozófiám

Leendő pedagógusként fontosnak tartom tudatosítani magamban, hogy milyen irányelveket szeretnék majd követni a pályám során, ezért szeretném most röviden összefoglalni a tanítási filozófiámat. Véleményem szerint a tanítás során az egyik legfontosabb dolog az, hogy megtanuljunk figyelni a diákjainkra és az ő igényeiket vegyük figyelembe. Ezért is szeretnék partner lenni a tanulók számára és törekedni arra, hogy minél jobban felkészítsem őket a rájuk váró életre. Ezt leginkább úgy tudom megtenni, ha a konstruktivista pedagógia alapelveit követem. Eszerint a tanuláselmélet szerint a tanulás a komplex helyzetek értelmezésében és valós problémák megoldása közben jön létre, a diákok maguk konstruálják meg a tudást, amiben a pedagógus igyekszik minél több eszközzel és segítséggel ellátni őket. A célokat illetően a diákok életre, munkaerőpiaci elvárásokra való felkészítését egyenértékűnek tartom a szaktárgyi tudás megszerzésével, hiszen manapság például egy szakmailag felkészült, de nem csapatjátékos pályakezdő kisebb esélyekkel kaphat munkát, mint az, aki rugalmas és együttműködő. Ezért is alkalmaznám szívesen mind a magyar nyelv és irodalom, mind a spanyol nyelv oktatásában a projektmódszert és egyéb kooperatív módszereket a tanórán, mert ezek fejlesztik a tanulók együttműködési és empatikus készségét, nem is beszélve arról, hogy a projektmunkában vállalt szerepeken keresztül védett körülmények között tanulhatják meg, hogy mit jelent és hogy mivel jár a felelősségvállalás. Ilyen projektmunka magyarórán lehet például egy műhöz kapcsolódó újság szerkesztése egy internetes felületen vagy spanyolból egy nyaralás megtervezése egy adott keretösszegből. Ilyen feladatok során a tanulók az általam ajánlott IKT eszközöket is használhatják és azokat is, amelyeket ők választanak, ezekből együtt alakulhat ki az a repertoár, amihez a későbbiekben is nyúlhatnak. Az értékelés során is szeretném a már említett célokat szem előtt tartani és tanulóbarát értékelési módszereket alkalmazni. Természetesen a szummatív értékeléstől sem tekintenék el, hiszen ezt a jelenlegi oktatási rendszer nem teszi lehetővé, de a formatív értékelést fontosabbnak tartom ennél. Ennek a legfőbb oka az, hogy úgy gondolom, hogy a tanuláshoz való kedvet a tanulás folyamatában lehet meghozni a segítő hozzáállással és a megfelelő attitűddel a tanár részéről. Ez jóval több munkát igényelne a részemről, de véleményem szerint a folyamatos visszajelzés motiválóan hatnának a diákokra, ezáltal szívesebben állnának neki a napi feladataiknak és pozitívabb lenne a viszonyulásuk a tantárgyhoz. A gyakorlatban ezt a pontrendszer és a rendszeres szöveges vagy szóbeli értékelés bevezetésével látom megvalósíthatónak, amit például egy Google online classroom felületen lehetne kezelni. Ehhez nemcsak a diákok és a tanár, hanem a szülők is könnyen hozzáférnek, ez mindenki számára biztonságérzetet ad, ezáltal motiváló. Végezetül azt szeretném hangsúlyozni, hogy pedagógusként szeretnék nem csak tanári, hanem emberi minőségben is jelen lenni az óráimon, hiszen saját tapasztalataim szerint a diákok számára sokszor meghatározó egy-egy tanári példa, egy harmonikus tanár-diák viszony a későbbi életútjuk megtervezésében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése