Tantárgy: Magyar nyelvtan
Évfolyam: 8.
Az óra címe: A beszédhelyzet, a kontextus
Az osztály létszáma: 32
A csoport nagy létszámából adódóan nehéz megszervezni a munkát az osztályban úgy, hogy mindenkinek fenntartsam a figyelmét, ezért olyan megoldást választottam, ahol végig megvan a feladata minden tanulónak. A tanórán egy olyan videót kell elemezniük a diákoknak, amelyben négy rövidebb jelenet található a Beugró című műsorból, ahol a színészeknek ugyanarra a szövegre négy szituációt kellett kitalálniuk. A bejátszás célja az, hogy a diákok maguk jöjjenek rá, hogy a szöveg a kommunikációs helyzetben, a beszédhelyzetben nyer értelmet, attól nem elvonatkoztatható.
Fontos részcél a digitális kompetencia fejlesztése is, az interneten szereplő információk hasznosítása és tudatos beépítése a saját tanulási folyamatba.
Ráhangolás:
Az óra elején elsődleges cél a diákok figyelmének felkeltése, a motiváció növelése. Ennek érdekében építem be az okostelefonok és tabletek használatát a tanórába. Az első feladat a téma bevezetéséhez a közös ötletelés a padlet.com felület segítségével, ide kell beírniuk a diákoknak, hogy mi jut eszükbe a beszédhelyzetről. Közben a kivetítőn látszanak az ötletek, ezeket közösen vitatjuk meg.
https://padlet.com/
Jelentésteremtés:
A feladat a videóban szereplő négy beszédhelyzet megfigyelése, mindenki kap egy számot egytől négyig, ennek megfelelően kell különös figyelmet fordítania az adott sorszámú jelenetre és arról kell leírnia legalább három olyan jellegzetességet, ami a beszédhelyzethez köthető.
https://www.youtube.com/watch?v=b7h2aZEpzA0
Reflexió:
Az ötletek megvitatása, rögzítése és kiegészítése a füzetben és a táblán. Összefoglalásként pedig megnézzük a Zanza TV összefoglalóját a témában.
http://zanza.tv/magyar-nyelv/kommunikacio/kommunikacio-tenyezoi-es-funkcioi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése